ZREALIZOWALIŚMY MOBILNOŚĆ DO TURCJI
26 maja 2025

Pierwsza część projektu pt. „Rozwijanie kompetencji językowych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły jako świadome  i aktywne włączanie się w budowanie społeczeństwa obywatelskiego” została zrealizowana. 
Za nami wyjazd grupy 20 uczniów z klasy ll i lll Liceum oraz Technikum wraz z 4 opiekunami. Podczas mobilności  razem z rówieśnikami z tureckiej szkoły przyjmującej zrealizowaliśmy program o tematyce „Wielojęzyczna polsko-turecka integracja kulturowo-historyczna”. Projekt FRSE nr 2024-1-PL01-KA122-SCH-000199020  jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) 2021-2027 i realizowany na zasadach programu Erasmus+, ale dofinansowany z projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, którego beneficjentem jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Projekt jest finansowany ze środków EFS+ w podziale: 82,52% środki europejskie, 17,48% środki krajowe. Wartość dofinansowania dla tej części zrealizowanego projektu wynosi 34 764 euro tj.154 699,80 PLN.
Kadrę projektu stanowili nauczyciele: 
Dorota Fitas – koordynator projektu, Hanna Rzepka – odpowiedzialna za logistykę, promocję i budżet projektu, Karolina Ścisłowicz-Pluta odpowiedzialna za przygotowanie językowe i merytoryczne w języku angielskim, 
Robert Kusztal odpowiedzialny za przygotowanie sportowe i taneczne uczniów, 
Dyrektor Anna Misiowiec – odpowiedzialna za zawarcie wszystkich umów na realizację mobilności oraz promocję projektu.
Udział w mobilności zagranicznej był bezpłatny dla uczniów. Przed wyjazdem  do Turcji uczestnicy projektu zrealizowali zajęcia z przygotowania językowego,  kulturowego i psychologiczno – pedagogicznego. Ponadto dla uczniów wymagających wsparcia zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z języka angielskiego oraz Trening Umiejętności Społecznych. 
Po odbyciu lotu z Krakowa do Stambułu zamieszkaliśmy w hotelu, zlokalizowanym  w bardzo przyjemnej, rodzinnej dzielnicy mieszkaniowej- Beylikdüzü, co pozwoliło nam obserwować codzienne życie mieszkańców miasta.
Naszym partnerem projektowym była szkoła Yaşar Acar Fen Lisesi  - jedna z najlepszych szkół średnich w Stambule, odpowiednik polskiego Liceum.
Relacje z Turcji    
W pierwszym dniu realizacji działań projektu FRSE w Stambule powitał nas Dyrektor Szkoły Pan Aytaç Özdemir oraz koordynatorka projektu Pani Seher Dimen. Nasi uczniowie spotkali się z 20 osobową grupą tureckich rówieśników, z którymi przez dwa tygodnie wspólnie realizowali zadania projektowe. Zostaliśmy oprowadzeni po szkole, zobaczyliśmy 
jej otoczenie z bogatą infrastrukturą sportową i miejscami do rekreacji. 
Kolejnym punktem dnia było wzajemne poznanie się, poprzez zabawy integracyjne, 
a także praca w grupach polsko- tureckich i znalezienie tego co łączy Tuków i Polaków.
Nasze uczennice przedstawiły prezentację multimedialną na temat szkoły. Najcenniejsze były jednak rozmowy w języku angielskim z tureckim rówieśnikami. Po wspólnym lunchu w szkolnej stołówce odbył się mecz siatkówki, jako rozgrzewka przed wspólnymi zajęciami sportowymi.
Jak smakują Turcy, a jak Polacy?
Drugi dzień zajęć projektowych rozpoczęliśmy zabawami i tańcami integrującymi uczestników mobilności. Następnie obie grupy projektowe przygotowały stoły degustacyjne ze znanymi potrawami polskimi i tureckimi. Uczniowie opowiadali ciekawostki
o prezentowanych potrawach, wymieniali ich składniki, a następnie wszyscy degustowali potrawy charakterystyczne dla obu regionów. Efektem pracy w zespołach międzynarodowych było przygotowanie mini książki kucharskiej i jej prezentacja w języku angielskim.
Trzeci dzień pobytu w Stambule.
Trzeciego dnia realizacji projektu FRSE poznawaliśmy najważniejsze motywy kultury 
i tradycji w czasie wielojęzycznych zajęć tematycznych. Odbywało się to w sposób praktyczny poprzez udział wszystkich uczestników projektu w wycieczce do centrum Stambułu. Najpierw przeszliśmy do Wieży Galata, ogromnej cylindrycznej budowli, z której tarasu widokowego roztaczał się wspaniały widok na miasto. Podziwialiśmy europejską
i azjatycką część miasta zlokalizowaną po obu stronach cieśniny Bosfor. Następnie po moście Galata podążyliśmy do azjatyckiej części miasta, gdzie z nabrzeża wyruszyliśmy w rejs po Bosforze,  podczas którego mogliśmy zobaczyć obie części miasta: europejską i azjatycką. Po rejsie przyszliśmy się przez Wielki Bazar, aby poczuć tradycyjne smaki i zapachy Turcji. Tego dnia przewodnikami byli uczniowie ze szkoły tureckiej będący w grupie Erasmusa. 
W czasie podróży do centrum mogliśmy zobaczyć, jak wielkim miastem jest 16 milionowy Stambuł, którego architektura historyczna miesza się z bardzo nowoczesną.
Czwarty dzień projektu w Turcji 
Czwartego dnia pobytu wzięliśmy udział w konferencji, rozpoczynającej szkolny etap konkursu projektów naukowych (Tübitak) wykonanych przez uczniów szkoły YAFL, którzy starają się o granty na realizację swoich pomysłów z dziedzin mechatroniki, robotyki, nowoczesnych technologii, biologii, matematyki i chemii. Warto nadmienić, że bardzo często beneficjentami pięcioetapowego narodowego konkursu zostają uczniowie z naszej szkoły partnerskiej. Dzięki gościnności gospodarzy mieliśmy zaszczyt wziąć udział w otwarciu wydarzenia. Byliśmy pod wrażeniem kreatywności, zaangażowania oraz olbrzymiej wiedzy tureckich uczniów. Była to okazja do obserwacji, w jaki sposób kształtować dalszą edukację 
i ścieżkę zawodową. Ponadto zaobserwowaliśmy, że kierunki techniczne i nauki przyrodnicze są szczególnie cenionei prestiżowe w Turcji.
https://www.instagram.com/p/DJZR3DysvsH/?igsh=MWJuMXJ5MGg1d25uMg==
Piąty dzień projektu w Turcji 
Najważniejszym punktem dnia było wspólne przygotowanie prezentacji dotyczącej kultury, obyczajów, ubioru oraz życia codziennego w Polsce i w Turcji. Uczniowie przedstawili swoje prace, a następnie porównaliśmy różnice i podobieństwa między naszymi krajami. Po posiłku w szkole, spędziliśmy czas w sportowej atmosferze, grając wspólnie w siatkówkę. Ten dzień był świetną okazją do integracji, a także do budowania relacji i wzmacniania więzi z naszymi tureckimi partnerami.
Szósty dzień, poznajemy zabytkowy Stambuł.
Szósty dzień spędziliśmy na odkrywaniu najważniejszych zabytków Stambułu. 
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Błękitnego Meczetu – majestatycznej budowli z sześcioma minaretami i pięknym, niebieskim wnętrzem. Następnie udaliśmy się do Pałacu Topkapi, gdzie poznaliśmy życie osmańskich sułtanów i podziwialiśmy bogato zdobione komnaty. Kolejnym punktem była Cysterna Bazylikowa – tajemniczy, podziemny zbiornik wodny z niezwykłą atmosferą i słynnymi głowami Meduzy. Zwiedziliśmy także Hagię Sophię, łączącą elementy chrześcijaństwa i islamu, która zachwyciła nas swoją historią i architekturą. Na zakończenie odwiedziliśmy Wielki Bazar – kolorowe i tętniące życiem miejsce, w którym mogliśmy poczuć lokalny klimat i wypróbować umiejętność targowania się.
Siódmy dzień pobytu w Stambule - niedzielę, poświeciliśmy na odpoczynek i regenerację w pięknym parku położonym za naszym hotelem.
Ósmy dzień projektu w Turcji 
Ósmego dnia wzięliśmy udział w próbach przed tanecznym zakończeniem projektu. Pokazaliśmy uroczysty, polski taniec - Polonez, a tureccy koledzy zaprezentowali swoje tańce regionalne. Najważniejszym punktem było przedstawienie przez Kamilę i Zuzię prezentacji na temat polskich strojów ludowych. Szczególną atrakcją było to, że prelegentki przywiozły
z Polski strój świętokrzyski i góralski oraz zaprezentowały je na sobie, dzięki czemu wszyscy mogli zobaczyć ubranie w rzeczywistości. Następnie wzięliśmy udział we wspólnych zajęciach lekcyjnych z różnych przedmiotów. Ostatnią atrakcją przygotowaną przez tureckich koordynatorów była wizyta w Centrum Naukowym Beylikdüzü Aziz Sancar Bilim ve Sanat Merkezi, w którym obejrzeliśmy film dokumentalny na temat eksploracji księżyca oraz mieliśmy możliwość zobaczenia teleskopu i wysłuchania informacji o jego wykorzystaniu. Wydarzenie zorganizowane zostało z okazji pełni księżyca, która w kulturze tureckiej rozpoczyna wiosnę.
Dziewiąty dzień projektu w Turcji 
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od wspólnych zabaw integracyjnych na świeżym powietrzu. 
Następnie skupiliśmy się na nauce języka. Pracowaliśmy w trzyosobowych międzynarodowych grupach ucząc się wzajemnie słów i zwrotów często używanych 
w naszych krajach. Polscy i tureccy uczniowie przygotowali krótkie filmiki z tej nauki. Następnie przedstawili je wszystkim uczestnikom, co miało na celu rozwój kompetencji językowych oraz zwiększenie świadomości kulturowej. Popołudnie upłynęło nam na dalszej integracji z tureckimi rówieśnikami – ponownie zagraliśmy w siatkówkę i spędziliśmy czas na rozmowach w kawiarni oraz wspólnych aktywnościach. Był to kolejny dzień pełen współpracy, radości i wzajemnej inspiracji.
Dziesiąty dzień projektu w Turcji
Następny dzień rozpoczęliśmy od sprawdzenia refleksu i zręczności podczas zabaw integracyjnych, a później braliśmy udział w aktywności, która pozwoliła nam się lepiej poznać. Po aktywnym poranku przeszliśmy do artystycznej części dnia. Wzięliśmy udział
w warsztatach plastycznych, podczas których tworzyliśmy niesamowite obrazy tradycyjną turecką techniką Ebru – to sztuka malowania na wodzie. To niesamowite doświadczenie i piękne nawiązanie do tureckiego dziedzictwa kulturowego. Następnie pracując w czteroosobowych zespołach staraliśmy się odpowiedzieć  na pytania o najbardziej niezapomniany moment podczas mobilności, o to jakie korzyści przyniósł nam projekt, 
co udoskonaliliśmy w sobie, co najlepszego przywieziemy ze sobą z mobilności, jaka jest największa różnica kulturowa, którą zauważyliśmy oraz czy chcielibyśmy odwiedzić Turcję/Polskę.
Okazało się że wiele osób:
- najlepiej będzie wspominało wspólną wycieczkę do centrum Stambułu,
- przełamało barierę językową 
-  za największą różnicą kulturową uznało kuchnię oraz religię.
Uczestnicy projektu stwierdzili, że zainteresowania, pasje, sposób spędzania czasu wolnego, postrzeganie świata, muzyka i film to  jest coś co łączy polską i turecką młodzież.
Jedenasty dzień pobytu w Turcji 
Dzień ten był dniem aktywności i integracji sportowej, naszego projektu w ramach programu FRSE. Rozpoczęliśmy go od ćwiczeń oraz gier takich jak: zbijak, siatkówka, koszykówka i piłka nożna. Całość nadzorował pan Robert Kusztal. Atmosfera była pełna ekscytacji i radości – wspólna gra opierała się nie tylko na rywalizacji, lecz także na wzajemnej współpracy i komunikacji w języku angielskim.
Następnie udaliśmy się na prezentację klubu mechatronicznego, przygotowaną przez tureckich uczniów. Mogliśmy podziwiać niesamowite konstrukcje robotów, zobaczyć jak działają oraz dowiedzieć się o tym w jaki sposób zostały zbudowane.
Zakończenie projektu FRSE w Turcji – niezapomniane chwile! 
Nasz pobyt w Turcji dobiegł końca, a finał projektu był prawdziwym świętem kultury, przyjaźni i współpracy międzynarodowej. 
Rozpoczęliśmy go od uroczystego rozdania certyfikatów w Centrum Naukowo – Kulturalnym w dzielnicy Beylikdüzü. Każdy uczestnik otrzymał dokument, potwierdzający udział w projekcie. Nie zabrakło serdecznych podziękowań gospodarzy i gości, którzy z dumą patrzyli na owoce wspólnej pracy.
Następnie przenieśliśmy się do szkoły na ceremonię, która dostarczyła wielu wzruszeń. Po uroczystym wstępie uczniowie pokazali swoje talenty. Gospodarzy zachwycił zaprezentowany przez nas dostojny polonez, a nas występy tureckich partnerów w pięknych strojach regionalnych. Po piosence młodzieży tureckiej przy akompaniamencie fletu
i skrzypiec, wspólnie zaśpiewaliśmy –"Zawsze z tobą chciałbym być" zespołu Ich Troje wprowadzając wszystkich w miłą, taneczną atmosferę.
Wzruszające pożegnanie nie było końcem, lecz początkiem nowych przyjaźni. Dzień zakończyły wspólne tańce i śpiewy, podczas których uczestnicy świętowali różnorodność
i jedność. W czasie zabawy przeplatały się utwory polskie i tureckie zapewniając wszystkim udane popołudnie. To była niezwykła integracja między uczniami i nauczycielami, pełna radości, wzajemnego zrozumienia i pięknych wspomnień. Dziękujemy wszystkim, którzy byli częścią tego wyjątkowego projektu! 
Powrót do domu.
Po dwóch tygodniach pobytu turecka przygoda naszych 20 uczniów i 4 nauczycieli dobiegła końca. Zakończyła się mobilność w ramach projektu FRSE dotycząca rozwijania kompetencji językowych w oparciu o polsko- turecką historię i kulturę. Zdobyliśmy nową wiedzę, rozwinęliśmy kompetencje językowe i kluczowe, podnieśliśmy kompetencje społeczne i  organizacyjne, a najważniejsze zdobyliśmy nowych przyjaciół w Turcji i wiemy jak wiele łączy młodzież polsko – turecką. Żegnaj Stambuł, żegnaj Turcjo.   
Obszerna relacja była przedstawiana na bieżąco w czasie mobilności w Turcji.

 

 im. Stanisława Staszica w Stąporkowie

Zespół Szkół

Ponadpodstawowych

ZESPÓŁ SZKOŁ PONADPODSTAWOWYCH

IM. STANISŁAWA STASZICA W STĄPORKOWIE